Lokale SEO

Wij zorgen ervoor dat je lokaal gevonden wordt.

Wat is lokale SEO en waarom is dit belangrijk?

Lokale SEO is het optimaliseren van een website om hoger te scoren in de lokale zoekresultaten van zoekmachines. Met de komst van de smartphone weet Google precies vanaf welke locatie je een zoekopdracht uitvoert. De resultaten die Google toont zijn dan ook relevant voor de locatie waarvan de zoekopdracht is uitgevoerd. Zoek je op ‘bakker’, dan zal Google de dichtstbijzijnde bakkers tonen.

Het is dus erg belangrijk dat als iemand bij jouw in de buurt naar jouw dienst of product zoekt, hij jouw website als eerste ziet.

Lokale SEO begint met een goed en up-to-date bedrijfsprofiel op Google.

Laat op je website geen twijfel bestaan over wat je verkoopgebied is. Naast de plaats van je bedrijf, kan je ook denken op nationaal, provinciaal, regionaal of wijkniveau.

Up-to-date informatie op je website is belangrijk om klanten niet kwijt te raken.

De voordelen van een goed Google bedrijfsprofiel

Google Bedrijfsprofiel, voorheen Google Mijn Bedrijf genoemd, is het startpunt van je SEO. Met een Google bedrijfsprofiel is het mogelijk om op ‘positie 0’ te komen. Oftewel boven het organische zoekresultaat positie 1! Als je op lokale bedrijven zoekt, duikt regelmatig bovenaan een bedrijf of meerdere bedrijven met een Google Maps kaart op. Met een Google Bedrijfsprofiel zorg je dat ook jouw bedrijf hier gratis kan worden getoond. Zorg er dus voor dat ook dit profiel op een SEO wijze inricht.

Tips voor een goed Google bedrijfsprofiel

Adres en openingstijden correct instellen en up to date houden. Ook als je met kerst of een andere feestdag dicht bent, zorg dat je dit goed toont in Google.

Ga je je bedrijfsprofiel instellen, hou dan rekening met zoekwoorden in combinatie met je locatie.

Lever je diensten in meerdere regio’s? Laat ook dit aan Google weten in je bedrijfsprofiel, door bijvoorbeeld meerdere provincies te selecteren.

Benoem de diensten die je levert. Meestal heeft Google al een aantal suggesties die passen bij je bedrijfsprofiel, vink dan aan welke diensten klanten bij jou kunnen afnemen.

Voeg representatieve foto’s toe. Google Bedrijfsprofiel is het online visitekaartje van je bedrijf, zorg dus dat dit er aantrekkelijk uitziet.

Zorg voor positieve reviews en reageer actief op negatieve reviews. Reviews zijn een bevestiging dat een klant bij jouw zaak aan het goede adres is.

Lokale Concurrentie Analyse

Vooraf maken we altijd een lokale concurrentie analyse. Het begrijpen van de sterke en zwakke punten van de belangrijkste concurrenten in jouw servicegebied, evenals hun SEO strategieën, kan een goed inzicht geven voor je eigen lokale SEO strategie. Een concurrentie analyse geeft weer hoe je concurrenten presteren op verschillende gebieden zoals website structuur, content marketing, belangrijkste lokale zoekwoorden en backlinks.

Wat doet de concurrentie in jouw sector goed op het gebied van lokale SEO?

Op welke zoekwoorden wordt de concurrentie lokaal gevonden?

Wat zijn de best bezochte pagina’s van de concurrentie?

Is het mogelijk om dit beter te doen?

Technische lokale SEO

De techniek achter je website is ook bij lokale SEO de basis. Zonder een goed functionerende website die perfect aansluit op de wensen van Google zal je nooit hoger de lokale zoekresultaten komen.

SEO optimalisatie voor Mobiel, het grootste deel van je bezoekers bezoekt de website via een smartphone, voor Google is een goede mobiele website dan ook van groot belang.

Pagespeed – De laadsnelheid van een website is een grote ranking factor voor Google.

Rich Snippets & structured data – Welke data verzend je naar de zoekmachines en hoe lever je deze aan? Met het juiste schema wordt de informatie op jouw website perfect aangeleverd.

Websitestructuur voor een lokale website

De structuur van je website moet duidelijk zijn voor Google. Dit is nog belangrijker als je in één stad of meerdere steden verschillende vestigingen hebt. Je moet dan goed nadenken over op welk regionaal niveau wordt gezocht op je website. Voor een kapper in Amsterdam zal eerder op wijkniveau worden gezocht, dan een kapper in Veghel bijvoorbeeld. De website structuur verschilt dus per type bedrijf en op welk regionaal niveau het actief is.

Een duidelijke hiërarchie in je websitestructuur

Heb je ook een webshop, dan wil je zowel lokaal met je fysieke winkel als landelijk met je webshop gevonden worden.

Landingspagina’s

Linkbuilding op lokaal niveau

Linkbuilding is het verkrijgen van externe links naar je website. Met kwalitatieve links naar je website of bepaalde pagina’s ziet een zoekmachine je als een autoriteit op dat gebied. Goede backlinks zorgen dan ook voor betere posities in Google.

Linkbuilding is niet altijd nodig, soms is de juiste websitestructuur en een geoptimaliseerde website voldoende om Google te overtuigen van jouw product of dienst. Maar als de lokale concurrentie groot is, dan zal je wel iets aan linkbuilding moeten doen.

Wordt een autoriteit voor Google

Krijg meer bezoekers naar je website via de backlinks die je plaatst

Ga samenwerkingen aan met lokale bloggers of bloggers die schrijven over jouw vakgebied.

Ga voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit

Contentoptimalisatie voor lokale website

Met het optimaliseren van de content gaan we de belangrijkste zoekwoorden verwerken in goede SEO teksten. Ik zie regelmatig websites voorbij komen die niet in de tekst aangeven waar ze hun diensten leveren. Dit is een gemiste kans, want juist in je content kan je de zoekmachines relevante informatie geven over jouw bedrijf.

Heb je al teksten op je website staan, dan optimaliseren we deze voor de zoekmachines. Nog helemaal geen teksten op je website? Dan kunnen we deze teksten voor je schrijven of adviseren we je bij het schrijven van goede teksten voor lokale SEO.

Het doel van content optimalisatie is om de zoekmachines duidelijk te maken waarover de pagina op je website gaat en waar je deze diensten af kan nemen. Hierbij maken we onderscheid in tekstuele en visuele content, beiden dragen bij aan je vindbaarheid in Google.

Verbeteren van teksten voor zoekmachines

Visuele content: Geoptimaliseerde afbeeldingen en video

Het opzetten van belangrijke pagina’s die nog ontbreken

Werk je al samen met een goede copywriter of tekstschrijver, dan geven we graag advies voor het optimaliseren van de teksten voor seo.

SEO specialist in Veghel en omgeving

In tegenstelling tot veel andere SEO specialisten, heb ik meer dan 15 jaar ervaring met het toepassen van SEO op mijn eigen websites. Vanuit Veghel verzorg ik de SEO van websites en webshops uit Veghel, Schijndel, Sint Oedenrode, Meierijstad, Uden, Eindhoven en Tilburg. Uiteraard kunnen we ook iets betekenen voor je website als je uit een andere regio komt.

Waarom ik de beste SEO specialist ben voor jouw bedrijf

Geen maandcontracten, maar een prijs op maat.

Op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO

Persoonlijk contact

Geen vage beloftes over een nummer 1 positie in Google als dit niet haalbaar is

Ervaring met de beste SEO tools

Advies voor de SEO van jouw website en zelf aan de slag? Of de volledige SEO van je website? We kijken samen per situatie wat de beste keuze is.

Naast SEO kijk ik ook altijd naar conversie killers op je website en andere manieren om je online marketing te optimaliseren.

Beginnen we met een kopje koffie?

Contact

Veel gestelde vragen over lokale SEO

Wist je dat meer dan dertig procent van de zoekopdrachten vanaf een smartphone locatie gebonden zijn? Of het nou vanuit de winkelstraat is of vanuit huis, Google gebruikt je locatie bij het bepalen van de zoekresultaten. Heb je dus een lokaal bedrijf, dan is het erg belangrijk om met lokale SEO (lokale zoekmachine optimalisatie) ervoor te zorgen dat jouw bedrijf opvalt in de lokale zoekresultaten. Lokaal kan zijn op basis van een plaatsnaam, maar ook op provincie niveau of wijkniveau, dit is per type bedrijf verschillend.

Een lokale zoekopdracht kan vanaf een smartphone, tablet of desktop worden uitgevoerd. Google heeft meerdere mogelijkheden om je locatie te achterhalen, hiervoor is GPS niet altijd nodig. Met name als je op een product of dienst zoekt, dan zal de zoekmachine automatisch proberen om je de meest relevante bedrijven te tonen bij jou in de buurt. Hiervoor is het dus niet nodig om je locatie toe te voegen aan je zoekopdracht.

Toch zien we dat veel mensen nog steeds zoeken op een product of dienst in combinatie met een plaatsnaam, regio of wijk. Het is dus nog steeds erg verstandig om ook hierop in te spelen qua lokale SEO.